18 November 2009

トロントの地下鉄料金 | TTC Fare

トロントは西から東へ直線で渋滞もなければ、1時間くらいで通過できるだろうと思う。人口密度は全く違うけれど、大阪で言うなら西は大阪港、東は生駒山くらいだろうか。


以前にもこのブログで何回か触れていると思うが、市内交通はTTC(Toronto Transit Commission)が地下鉄、LRT、バスで、近隣都市との交通はGO Transitが非電化の鉄道とバスでカバーしている。


今回は市内交通のTTCについて、たびたび僕が文句の対象にするトロント市のいけてない交通局。東京や大阪のように私鉄などの代替機関はなく、否応なく利用しないといけない。


2010年から現行2ドル75セントから3ドルに月極めパスは109ドルから121ドルになる。


バンクーバーやイギリスのロンドンみたいではなく、どれだけ乗っても均一料金。例えば、石切から難波まで行くのとと日本橋から難波まで1駅行くのも同じ価格なのである。


こんな広い市域を均一料金行けるなんて、馬鹿げているとたびたび思っているのだが、トロント市民はあんまり問題に思ってないらしく、今回の値上げには文句を言うが、「ゾーン制にしよう!」なんて考えは市議会議員からも出てこないのである。


やはりパスは便利だし、税金控除の対象になっているので、買い続けるとは思うのだが・・・。




You could pass through Toronto for about an hour by a car if you could go straight and there would be no traffic. Population density is so much different from Osaka, but the width of Toronto is probably about the same as the distance from port of Osaka in the west to Mount Ikoma in the east in Osaka.

I have already mentioned about trasit system in Toronto area in this blog many times before. Within the city of Toronto, TTC (Toronto Transit Commission) covers with subway lines, streetcar (LRT) lines, and buses. For the intercity transit between Toronto and neigbouring cities, GO Transit covers with non-electrified railways and buses.

This is about TTC, a not-so-creative-and-innovative transit department of the city of Toronto, that I often complain about. Unlike Tokyo or Osaka, there is no alternative ways to get around the city, so we need to use TTC after all whether you like it or not.

In 2010, TTC fares will change:
Cash fare will be from $2.75 to $3; and
monthly pass will be from $109 to $121.

In Toronto unlike Vancouver, B.C. or London, England, no matter how far you go within the city, the fare is the same, $2.75. For example, the distance from Ishikiri to Namba and the distance from Nipponbashi to Namba (only a station) are the same fare.

I often think that the fare system is kind of ridiculous, but Torontonians in general, who complain about the raise this time, don’t think in the way I do. As a result, there are no city councilors who say, “Let’s introduce TTC fare system zones.”

Using a pass is a convenient way and there is a tax credit for the partial pass fare, so I would keep using the pass in the future…

2 comments:

Unknown said...

まだあのIDみたいなのとスクラッチのカードなの??なんかいまいち便利なのか不便なのかよくわからないシステムだよねぇ。。
てかマンスリー。。高い!!!!

ありえない!!!!!

sptnk_nord said...

Keizoさん:

高いやろ~。
もう信じられへん。

もうIDはないけど、マグネット式のプラスチックのカードとスクラッチカードはまだあるよ(笑)

いい加減、SUICAみたいにして欲しい。