16 January 2012

21 Years Ago | 21年前

From Computer
21 years ago.
I was 14 years old and I was in the second year of junior high.
A typical school system in Japan:6 years of elementary (Mandatory, equivalent to grade 1 to 6 in Ontario) 3 years of junior high (Mandatory, equivalent to grade 7 to 9 in Ontario)3 years of senior high (Optional but 99% of people will continue after junior high, equivalent to grade 10 to 12 in Ontario)
4 years of university or vocational colleges, etc.
Why do I start thinking about when I was a teenager?
It's because I start to have some opportunities to spend time close to one of them lately.

A damn question I made today: what do teens do typically in Canada?
It's sad enough that I don't remember much how I spent a day back then.

It was full of me, me, me. Why am I short? Why do I have hairy legs? Why am I not as smart as someone in the school. Why is my nose shorter? I want to be Michael J. Fox. Why was I born in Japan? I like the girl in the class. I hate p.e. lessons. Why do the teachers beat us up? Why do I have to wear uniform? I can sing songs quite well at Karaoke. I like drawing and painting in the art class. I don't want to study for the exams. Why can only adults smoke? I don't like myself but this is me.

Yes, it's all about forming ME and differentiating myself from the the world outside of my skins.
Teenagers have their own things, that adults can't think of, to worry and think about.

I am 35 years old now. I feel like I am still 18 years old inside but I am not 14 years old for sure.

Your world is waiting for you somewhere – might be in your city, might be in your country, might be somewhere on this planet, or another planet.


21年前。
僕は14歳で中学2年だった。

なんで10代の時の事を思い出したんだろう。
最近、10代の子の傍にいる機会が増えたから、かな。

今日は間抜けな質問をした。カナダの10代の子達はだいたい何をして遊ぶのか。
悲しいかな、僕がどうやってその頃遊んでいたかあんまり覚えていない。

自分自身でいっぱいだったとは思う。なんで背が低いのか。なんで足が毛深いのか。なんで学校の誰かの様に賢くないのか。なんで僕の鼻は低いのか。僕はマイケル・J・フォックスになりたい。なんで日本で生まれたの。あのクラスの女の子が好き。体育が嫌い。なんで先生は僕達を殴るのか。なんで制服を着ないといけないの。カラオケでうまく歌が歌える。美術の時間に絵を描くのが好き。試験のために勉強したくない。なんで大人だけ煙草が吸えるの。自分自身が好きじゃない、でもこれが僕なんだな。

そう、それは全て僕を形成するため、そして僕自身を僕の皮膚の外の世界から差別化するため。10代は10代の(大人が思いつかない)悩みを抱えてるんだ。

僕は35歳になった。僕の中身は18歳の時と同じまま、でも14歳じゃないのは確か。

あんたの世界はどっかであんたを待ってるよ。そこがあなたの住む町かもしれないし、あなたの住む国かもしれないし、この星のどこかかもしれないし、違う惑星かもしれないし。

No comments: